شرایط عمومی حاکم از دیدگاه قرآن کریم(3)
امین کریمی | شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۴۳ ق.ظ
3: اسلام
یکی از شرایط واگذاری
مسئولیت به کارگزاران در هر سطح، اسلام است، و ولایت غیر مسلمانان بر مسلمانان نفی
میشود. و به مسلمانان نیز فرمان داده می شود که خویش را تحت ولایت غیر مسلمانان
قرار ندهند
لَنْ یَجْعَلَ
اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلا(نساء/141)خداوند هرگز ولایتی
برای کفار بر مسلمانان قرار نداده است. مناصب و رهبری تفوق است بر مردم بنابراین
کافر نمیتواند تفوق بر مؤمنان داشته باشد
لا یَتَّخِذِ
الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَنْ
یَفْعَلْ ذلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیْءٍ (آل عمران/ 28)
مؤمنان نباید کافران
را به جای مؤمنان به دوستی برگیرند؛ هرکس چنین کند در هیچ چیز از دوستی خدا بهره
ندارد.
یا أَیُّهَا
الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ
أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ
اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ(مائده/51) وجه استدلال به این آیه شریفه
این است که اگر ولایت در آیه به
معنای دوستی باشد به طریق اولویت ( چرا ه وقتی دوست داشتن کافران ممنوع است به
طریق اولی پذیرش رهبری آنان نیز جایز نخواهد بود)و اگر به معنای سرپرستی باشد به
دلالت مطابقی رهبری و کارگزاری کافران بر مسلمانان ممنوع است.
- ۹۴/۰۳/۲۳