بررسی تطبیقی تفسیرآیه مباهله از منظر تفسیر تسنیم وتفاسیر روح المعانی ومفاتیح الغیب4
داوری فخر رازی درباره برتری حضرت علی(علیهالسلام)
فخر رازی ذیل آیه مورد بحث میگوید:
در «ری» مردی بود به نام محمود بن حسن حمّصی که آموزگار دوازده امامیها بود و میپنداشت که علی» از همه انبیا(علیهمالسلام) غیر از حضرت محمدصلی الله علیه و آله و سلم برتر است و چنین استدلال میکرد:
آنچه بر این مدّعا دلالت میکند قول خداوند است که فرمود: (وأنفُسَنا وأنفُسَکُم). مراد از (أنفُسَنا) خود پیامبر نیست، زیرا انسان خودش را دعوت نمیکند، بلکه غیر خودش مراد است و بر اساس اجماع، وی علی» است، پس آیه دلالت دارد که علی» «نفس» و «خود» حضرت پیامبر است. البته نمیتواند مراد این باشد که وی عین اوست، پس مراد آن است که مانند اوست.
این عموم [همانندی] در جهت نبوت و فضل تخصیص خورده است، زیرا اجماع داریم که علی» پیامبر نبود و نیز پیامبر از ایشان افضل بود؛ ولی عموم همانندی در غیر این دو مورد باقی میماند. سپس اجماع داریم که پیامبر اکرم از سایر پیامبران برتر است، از اینرو حضرت علی» از همه پیامبران برتر است.
روایتی که میگوید: هرکه میخواهد آدم را در علمش، نوح را در اطاعتش، ابراهیم را خلّتش، موسی را در هیبتش و عیسی را در پاکیش ببیند، به علی» بنگرد، استدلال به این آیه را تأیید میکند.
دیگر شیعیان از قدیم با این آیه استدلال میکنند که حضرت علی مانند خود حضرت محمد است، مگر در اموری که با دلیل استثنا شده است، پس پیامبر اکرم از همه صحابه برتر بوده است، بنابراین حضرت علی از همه صحابه برتر است. این بود عقیده شیعه.
پاسخ [به محمود بن حسن حمّصی]: همان طور که اجماع داریم که حضرت محمد از حضرت علی» افضل است، همچنین اجماع داریم که پیامبر از غیر پیامبر برتر است، بنابراین همانگونه که ظاهر آیه درباره محمدصلی الله علیه و آله و سلم تخصیص خورده، درباره سایر پیامبران نیز تخصیص خورده است.(فخر رازی ، مج4، ج8، ص 89 ـ 90. )
در پاسخ فخر رازی باید گفت که افزون بر روایاتی که از مجموع آنها برتری وجود مبارک امیرمؤمنان(علیهالسلام) از سایر انبیا(علیهمالسلام) استنباط میشود و بیان میکنند که فضایل همه انبیا(علیهمالسلام) را وجود مبارک امیرمؤمنان(علیهالسلام) یکجا داراست مانند آنکه وجود مبارک رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم درباره حضرت امیرمؤمنان(علیهالسلام) فرمود: من أراد أن ینظر إلی آدم فی علمه و إلی نوح فی طاعته و إلی إبراهیم فی خلّته و إلی موسی فی هیبته و إلی عیسی فی صفوته، فلینظر إلی علی بن أبی طالب(علیهالسلام)شاهد دیگر بر برتری وی بر پیامبران پیشین(علیهمالسلام) آن است که اولاً مقام و منزلت هر پیامبری در حدّ کتاب آسمانی اوست؛ و قرآن کریم نه تنها مصدّق تورات و انجیل و صحف انبیای سلف است، بلکه بر آنها هیمنه، سلطه و سیطره دارد: (وأنزَلنا إلَیکَ الکِتابَ بِالحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَینَ یَدَیهِ مِنَ الکِتابِ ومُهَیمِناً عَلَیه) ثانیاً براساس حدیث ثقلین، همه اهل بیت(علیهمالسلام) به ویژه وجود مبارک امیرمؤمنان(علیهالسلام) در همه درجات معنوی در ردیف قرآن کریماند و حقیقتی در قرآن نیست که اهل بیت(علیهمالسلام) به آن نرسیده باشند، چنان که اهل بیت(علیهمالسلام) نیز کمالی ندارند که قرآن کریم فاقد آن باشد، وگرنه جدایی قرآن و عترت لازم میآید، درحالی که معیّت قرآن و عترت تا حوض کوثر، به این معناست که در عالم ظاهر، برزخ، قیامت کبرا و در همه درجات طولی، هیچ درجهای از درجات حقیقی نیست که قرآن دارای آن درجه باشد و اهل بیت(علیهمالسلام) آن را نداشته باشند.
بر اساس این شواهد، اهل بیت عصمت، به ویژه حضرت امیرمؤمنان(علیهالسلام) حقیقت قرآن کریم را به همراه دارند و از آنجا که قرآن کریم بر همه کتابهای پیامبران سلف سیطره دارد و درجه انبیای سلف در حدّ کتابهای آنان است و علی بن ابی طالب(علیهالسلام) به کنه قرآنِ مهیمن رسیده است، به یقین از پیامبران دیگر برتر است.
سخن فخر رازی و دیگران، ناشی از اجماعی است که برافضل بودن نبی بر غیر نبی ادعا کردهاند، در حالی که اولاً چنین اجماعی نیست، به دلیل روایاتی به مضمون روایت من أراد.... این روایات در حد استفاضه است و ازمجموع آنها برتری آن حضرت بر انبیا ثابت میشود و خبر واحد نیست که با آن اینگونه معارف اعتقادی ثابت نشود. ثانیاً آن اجماع حجّت نیست، زیرا معصوم در آن نیست. آنان از این حقایق غفلت کردهاند و در این مباحثه، حق با عالم بزرگوار «محمود بن حسن حمّصی» است.آری علی(علیهالسلام) نبوّت نداشت؛ امّا از پشتوانه نبوّت یعنی ولایت که به نبوت ارزش میبخشد، برخوردار بود.(عبد الله جوادی آملی، جلد 14 - صفحه 463)
خاتمه
فضیلت اهل بیت علیهم السلام یعنی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله و امیرالمومنین علی بن ابی طالب وفاطمه زهرا سلام الله علیهااز آیه مباهله مورد اتفاق تفاسیر مورد بحث در این نحقیق یعنی تسنیم وروح المعانی ومفاتیح الغیب می شود.هرچند با اثبات فضیلت بالملازمه خلافت و وصایت امیر المومنین نیز ثابت می گردد.اما مفسران سنی،این حقیقت را نپذیرفته اند ودر این زمینه مطالبی را گفته اند که مورد مناقشه علمای شیعه می باشد.
منابع
1. المیزان فی تفسیر القرآن،علامه محمد حسین طباطبائی ،دفتر انتشارات اسلامی،قم،1417،پنجم
2. احقاق الحق،قاضی نورالله شوشتری،
3. تفسیر تسنیم، عبد الله جوادی آملی،
4. تفسیر روح المعانی، سید محمود آلوسی
5. تفسیر کبیر(مفاتیح الغیب)،محمد بن عمر فخر رازی،
6. بررسی تطبیقی مبانی تفسیر قرآن و معارفی از آیات در دیدگاه فریقین/فتح الله نجارزادگان ؛قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، 1388
7. مقاله :بررسی دیدگاه آلوسی در آیه مباهله از منظر مفسران شیعه، نویسنده: قاسم پور،محسن؛ مجله: علوم قرآن و حدیث » بهار و تابستان 1389 - شماره 84 [علمی-پژوهشی]
8. مقاله:آراء تفسیری مفسران معاصر پیرامون آیه مباهله مطالعات تفسیری نویسنده: نجفی،محمد جواد؛ موسوی کراماتی،سید محمد تقی؛ مجله: مطالعات تفسیری » بهار 1394 - شماره 21 [علمی-پژوهشی/ISC]
9. تفسیر آیه«مباهله» از دیدگاه اهل بیت(ع) و اهل سنت ، حجت الاسلام و المسلمین ایلقار اسماعیل زاد،مجله تخصصی طلوع، شماره 10 و 11
10. بررسی دیدگاه آلوسی در آیه مباهله از منظر مفسران شیعه،نویسنده: قاسم پور،محسن؛ مجله: علوم قرآن و حدیث » بهار و تابستان 1389 - شماره 84 [علمی-پژوهشی]
11. سایت ویکی فقهhttp://www.wikifeqh.ir
12. پایگاه اطلاع رسانی تحقیقات القرآن
13. و...
- ۹۶/۰۴/۰۵