رزق کریم

معارف قرآن کریم،تفسیر وعلوم قرآنی

رزق کریم

معارف قرآن کریم،تفسیر وعلوم قرآنی

رزق کریم

فَالَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ ﴿الحج‏، 50﴾
پس کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، آمرزش و رزقی نیکو برای آنهاست.

رزق کریم یک عنوان قرآنی است.که خداوند متعال در قرآن کریم در 5مورد از این عنوان استفاده می کند.همانطور که در ایه بالا آمده است.رزق کریم جایزه ای است که خداوند به بندگانی که ایمان بیاورند وعمل صالح انجام بدهندعطا می کند.
امیدواریم که درسایه این ذکر شریف بتوانیم معارف قران وعترت را منتشر بسازیم.وجزو خدمتگذاران به قران وعترت نام ما ثبت گردد.تا روز قیامت در پیشگاه قرآن وعترت مهجور نباشیم.

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

بررسی برخی الفاظ

قبول از ورود به بحث وبررسی تطبیقی آیه شریفه به بررسی تعدادی از لغات آیه مورد نظر می پر دازیم که وجه تمایزی بین  کتب تفاسیر مورد نظرمی باشد.حاجک: آلوسی حاجک را به معنای جادلک می آورد یعنی مجادله ومخاصمه او می گوید: فَمَنْ حَاجَّکَ‏ أی جادلک و خاصمک من وفد نصارى نجران إذ هم المتصدون لذلک (آلوسی ج2ص 180)  حضرت آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم در معنای حاجک چنین می فرماید: حاجّک: «محاجّه» یعنی «حجّت» خواستن. حجّت غیر از «برهان» است: برهان همان دلیل حق؛ ولی حجّت اعمّ از حق و باطل است که حق‏نماست، چنان‏که در قرآن کریم این واژه برای باطل نیز به کار رفته است: (حُجَّتُهُم داحِضَة عِندَ رَبِّهِم).(آیت الله جوادی آملی ج14ص453) همانطور که از  مقایسه این دوتفسیر برمی آید.و با توجه به شان نزول آیه شریفه که مربوط به گفتگوی پیامبر اعظم ص با مسیحیان نجران می باشد معنای تفسیر تسنیم دقیق تر می باشد هرچند که معنایی که آلوسی ذکر کرده است نیز صحیح می باشد.

در اینکه مرجع ضمر فیه چه می باشد میان مفسرین اختلاف می باشد از جمله میان تفاسیر مورد نظر ما که به آن اشاره می شود؛صاحب تفسیر تسنیم در این زمینه می فرماید : «مباهله»، اصلی کلّی و معجزه‏ای باقی است و به داستان حضرت مسیح(علیه‌السلام) اختصاص ندارد، بلکه برای هر حق مسلّمی که انکار شود، می‏توان مباهله کرد، بنابراین ضمیر (فیه) به (الحَقّ) در آیه پیشین بازمی‏گردد؛ نه به خصوص حضرت مسیح(علیه‌السلام) که داستان وی مصداقی از حق است.( آیت الله جوادی آملی، جلد 14 -  صفحه 453)آلوسی بازگشت ضمیر را به عیسی علیه السلام می داند او میگوید: فِیهِ‏ أی فی شأن عیسى‏( آلوسی ج‏2، ص: 180)فخر رازی  اقوالی را نقل می کند.اما نظر او نیز موافق با دیگر تفسیر اهل سنت یعنی روح المعانی می باشد. فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ‏ أی فی عیسى علیه السلام. (فخر رازی ج‏8 ،  247 )   

در مورد لفظ  تعالوا  صاحب تفسیر تسنیم میگوید:تعالواجمع «تعالَ» فعل امر از تعالی است؛ یعنی بالا بیایید. در زبان عرب اگر کسی با دیگری در یک سطح باشند، با «إلیّ» او را می‏خواند و چنانچه از پایینْ فرد بالاتر را فراخواند، از کلمه «انزل» بهره می‏جوید و هرگاه فرد بالاتر، کسی را که در پایین (مانند دامنه کوه) است به سوی خویش بخواند، کلمه «تعال» را به کار می‏برد. این کلمه بر اثر کثرت استعمال در مطلقِ دستور به آمدن با رأی و عزم به کار می‏رود.ریشه این واژه از آنجاست که عرب‏ها خانه‏هایشان را در دامنه کوه می‏ساختند و تنها در دشت حاصلخیز کشاورزی می‏کردند و هر صبحگاه برای کشاورزی و نیز کودکان آن‏ها برای بازی به منطقه مزروعی سرازیر می‏شدند و کسی که در شامگاه از منطقه مسکونی، بچّه‏ها یا کشاورزان را فرا می‏خواند، از کلمه «تعالَ» یا «تعالوا» (به بالا بیایید) استفاده می‏کرد.پیامبران(علیهم‌السلام) نیز که از امّت خویش مکانتی برتر داشته و امّت خود را از بلندای نبوّت و وحی فرا می‏خوانده‏اند، به امر خداوند از کلمه (تَعالَوا) بهره جسته اند. صاحب روح المعانی نیز همین معنی را با توضیح مختصراز کلمه تَعالَوْادارد او چنین می گوید: تعالوا: أی أقبلوا بالرأی و العزیمة، و أصله طلب الإقبال إلى مکان مرتفع، ثم توسع فیه فاستعمل فی مجرد طلب المجی‏ء. (آلوسی، ج‏2، ص: 180)

به جهت مشابهتی که در دو لفظ نبتهل ولعنت وجود دارد این دو لفظ را به همراه یکدیگر بررسی می کنیم. صاحت تسنیم در این زمینه می گوید: این واژه از «بهل» به معنای رها کردن بدون سرپرست است. به شتر یا گوسفندی که رهایش کرده‏اند تا هر نوزاد نیازمند به شیر، از شیر او بنوشد، «ناقه باهله» یا «شاة باهله» گفته می‏شود. «بهله الله» یعنی خدا او را رها و از رحمت خاص خویش محروم ساخت، پس لعنت، لازمِ «بهل» است نه معنای آن، وگرنه وقتی گفته می‏شود: «صاحب الماشیة بهل ماشیته» (دامدار دام خود را رها کرد)، باید مجاز یا مشترک لفظی باشد که چنین نیست.

«ابتهال» یعنی کار را به خدا واگذاشتن، که به تدریج به معنای تضرّع و زاری خاصّی در درگاه خداوند اختصاص یافت. «تضرع»، «ابتهال» و «تبتل» به هم نزدیک‏اند، بنابراین (ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللهِ عَلَی الکذِبین) بدین معناست که ما کار را به خدا وا می‏گذاریم و با زاری لعنت خداوند را بردروغگویان قرار می‏دهیم. (آیت الله جوادی آملی، جلد 14 -  صفحه 451].جناب فخر رازی در تفسیر خود دو معنا برای ابتهال ذکر می کند.[1]که یک معنا همان اجتهاد وتلاش در دعا است ودیگری معنایی که در ان طرد ولعن نهفته است وبنابر معنای دوم تکرار در معنا می باشد. که او قول اول را می پذیرد. و القول الأول أولى، لأنه یکون قوله‏ ثُمَّ نَبْتَهِلْ‏ أی ثم نجتهد فی الدعاء، و نجعل اللعنة على الکاذب و على القول الثانی یصیر التقدیر: ثم نبتهل، أی ثم نلتعن‏ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِینَ‏ و هی تکرار.(فخر رازی-همان)

آلوسی اصل در معنای بهل را همان نفرین ولعنت می داند که بعدها در مطلق دعا به کار رفته است.سپس در استرسال در دعا استعمال شده است چه همراه با معنای لعن باشد یا اینکه نباشد.[2]اما در آیه شریفه به خاطر جمله مابعد که در واقع مفسر وبیان کننده معنای این لفظ است که بهل در اینجا به معنای دعا همرا ه با لعنت کردن می باشد.( آلوسی، ج‏2، ص: 180)

وقتی که صحبت از تفسیر تطبیقی بین شیعه وسنی مطرح می باشد .خصوصا در مورد آیاتی که مربوط به ولایت وفضیلت اهل البیت علیهم السلام است.قطعا مبانی مفسران شیعه  وسنی متفاوت می باشد.چرا که مبانی مفسر سنی ریشه در سقیفه ویک بدعت ومبانی شیعه ریشه در غدیر وسنت رسول خدا صلی الله علیه وآله دارد. از آنجا که اهل سنت نمی توانند جانشینی بلافصل مولی علی علیه السلام را  بپذیرند.لذا در تفسیر کلمه انفسنا برایشان سخت است که بپذیرند مولا علی علیه السلام مثل نبی در همه جهات است به غیر ازشان نبوت که آن هم با اجماع خارج می شود.ازآنجا که اهل سنت روایات اهل بیت علیهم السلام را در تفسیر حجت نمی دانند برخلاف شیعه لذا در تفسیر این آیه شیعه با توجه به روایات اهل بیت علیهم السلام به نکاتی می رسد که مورد پذیرش برخی از مفسران سنی نمی باشد.



[1] المسألة السادسة: قوله‏ ثُمَّ نَبْتَهِلْ‏ أی نتباهل، کما یقال اقتتل القوم و تقاتلوا و اصطحبوا و تصاحبوا، و الابتهال فیه وجهان أحدهما: أن الابتهال هو الاجتهاد فی الدعاء، و إن لم یکن باللعن، و لا یقال: ابتهل فی الدعاء إلا إذا کان هناک اجتهاد و الثانی: أنه مأخوذ من قولهم علیه بهلة اللّه، أی لعنته و أصله مأخوذ مما یرجع‏إلى معنى اللعن، لأن معنى اللعن هو الإبعاد و الطرد و بهله اللّه، أی لعنه و أبعده من رحمته من قولک أبهله إذا أهمله و ناقة باهل لا صرار علیها، بل هی مرسلة مخلاة، کالرجل الطرید المنفی، و تحقیق معنى الکلمة: أن البهل إذا کان هو الإرسال و التخلیة فکان من بهله اللّه فقد خلاه اللّه و وکله إلى نفسه و من وکله إلى نفسه فهو هالک لا شک فیه فمن باهل إنساناً، فقال: علی بهلة اللّه إن کان کذا، یقول: وکلنی اللّه إلى نفسی، و فرضنی إلى حولی و قوتی، أی من کلاءته و حفظه، کالناقة الباهل التی لا حافظ لها فی ضرعها، فکل من شاء حلبها و أخذ لبنها لا قوة لها فی الدفع عن نفسها، و یقال أیضاً: رجل باهل، إذا لم یکن معه عصًا، و إنما معناه أنه لیس معه ما یدفع عن نفسه.

[2] : ثُمَّ نَبْتَهِلْ‏ أی نتباهل، فالافتعال هنا بمعنى المفاعلة، و افتعل و تفاعل أخوان فی کثیر من المواضع- کاشتور و تشاور، و اجتور و تجاور. و الأصل فی البهلة- بالضم، و الفتح فیه- کما قیل- اللعنة، و الدعاء بها، ثم شاعت فی مطلق الدعاء کما یقال: فلان یبتهل إلى اللّه تعالى فی حاجته، و قال الراغب: بهل الشی‏ء و البعیر إهماله و تخلیته ثم استعمل فی الاسترسال فی الدعاء سواء کان لعنا أو لا إلا أنه هنا یفسر باللعن لأنه المراد الواقع کما یشیر إلیه قوله تعالى: فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِینَ‏ أی فی أمر عیسى علیه السلام فإنه معطوف على نبتهل مفسر للمراد منه أی نقول لعنة اللّه على الکاذبین، أو اللهم العن الکاذبین.روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، ج‏2، ص: 180

 

  • امین کریمی

چکیده

آیه مباهله به عنوان یکی از آیات مهم قرآن کریم می باشد.که بر فضیلت اهل بیت علیهم السلام دلالت می کند .واین مطلب مورد پذیرش اکثریت مفسران شیعه وسنی می باشد.هرچند این آیه بالملازمه بر حق وصایت اهل البیت خاصه حضرت علی علیه السلام دلالت می کند.اما صاحب تفسیر روح المعانی وفخر رازی در تفسیر کبیر نکاتی را مطرح کرده اند که حضرت آیت الله جوادی آملی به نقد این آرا در تفسیر شریف تسنیم پرداخته است.هرچند در ترجمه برخی از لغات میان این مفسران اختلاف است . اما معرکه اصلی آرا در تفسیر وتطبیق این آیه شریف می با شد که در این مقاله  به آن اشاره شده است.


کلید واژه ها:تفسیر تطبیقی،مباهله،تسنیم،روح المعانی،مفاتیح الغیب

مقدمه

با توجه به گستردگی ارتباطات وسرعت تبادل آنها ودسترسی سریع و آسان به اندیشه های مکاتب مختلف اسلامی وبا توجه به هجمه هایی که به مکتب اهل بیت علیهم السلام وتفسیر حقیقی آنها به قرآن کریم می شود.ضرورت داردکه اندیشه های تفسیری سایر مکاتب اسلامی با مکتب تفسیری شیعه مورد مقایسه ومطالعه تطبیقی قرار بگیرد. تا علاوه بر روشن شدن نقاط قوت مکتب تفسیری خاندان عصمت وطهارت از بسیاری از شبهات وهجمه ها ومغالطه هایی که علیه این مکتب می شود جلوگیری شود.

یکی از آیات قرآن کریم که وجه تمایزغدیر وسقیفه را مشخص می کند،آیه 61سوره آل عمران،معروف به آیه مباهله می باشد.هرچند بسیاری از مفسران اهل سنت برفضیلت اهل بیت باتکیه بر این آیه اشاره کرده اند.اما در برخی موارد از حقیقت فاصله گرفته اند.البته تفسیر تطبیقی این آیه شریفه وبررسی ادله برخی مفسران این دو مکتب ما را به هدفی که از این تحقیق برگزیده ایم می رساند.با توجه به گستردگی وجامعیت تفسیر تسنیم واینکه اندیشه اکثر مفسران شیعه درآن مورد توجه قرار گرفته است.این تفسیر شریف به همراه تفاسیر مهمی از اهل سنت یعنی تفسیر روح المعانی آلوسی ومفاتیح الغیب فخر رازی که در مورد این آیه شریفه نکته های خاصی داشته اند مورد کنکاش ومطالعه تطبیقی قرار گرفته است. سعی شده است نقاط اشتراک وافتراق این تفاسیر مورد توجه وتحلیل ودر پایان جمع بندی شود.قبل از وورد به بحث توضیح واشاره به چندنکته لازم می باشد.الف: تفسیر تطبیقی : تفسیر تطبیقی  به بررسی مقایسه ای دیدگاه های شیعه و اهل سنت درباره مفاهیم قرآن می پردازد. مراد از این تطبیق، مقایسه بین دو مکتب از میان مکاتب و یا روشهای گوناگون تفسیری (مانند روش ادبی، روایی، کلامی و ...) نیست بلکه بررسی تطبیقی تفسیر آیات، فارغ از روشها و مکاتب گوناگون آن تنها بر اساس دو منظرشیعی و اهل سنت میباشد. هر چند در تفاسیر اجتهادی هر دو فریق (در برابر تفاسیر روایی یا بالمأثور) کم و بیش به بررسی و نقد دیدگاههای یکدیگر اشاره شده است (مانند: تفسیر المیزان، علّامه طباطبایی؛ الکاشف، محمّد جواد مغنیه از تفاسیر شیعی و تفسیرروح المعانی آلوسی و المنار رشید رضا از تفاسیر اهل سنت)(فتح الله نجارزادگان ص16)

ب:تفسیرتسنیم:از تفاسیر ترتیبی قرآن کریم به زبان فارسی اثر حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی است. روش محوری این تفسیر بر پایۀ اسلوب تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، یعنی روش تفسیر قرآن به قرآن است. مفسر در کنار سه منبع اصلی خود یعنی قرآن، سنت و عقل در موارد پرشماری از ادبیات عرب و کلام فلاسفه و عرفا برای بیان مراد خود بهره گرفته است. نام این تفسیر از آیه ۲۷ سوره مطففین الهام گرفته شده که نام چشمه‌ای در بهشت است. مراحل چهارگانه تفسیر هر آیه عبارتند از: گزیده تفسیر، تفسیر آیه، لطایف و اشارات، و بحث روایی. بیش از30 جلد از این تفسیر توسط انتشارات اسراء به چاپ رسیده است و تا پایان قرآن به حدود ۸۰ جلد خواهد رسید. ج: روح المعانی: این کتاب تالیف سید محمود شهاب الدین ملقب به شهاب آلوسى فقیه، مفسر، ادیب و مفتى بغداد است.روح المعانی گسترده‌ترین تفسیر و جامع‌ترین آن در نوع خود، میان اهل سنت می‌باشد. جامع آراء گذشتگان از روایت و درایت بوده، اقوال آنان را با کمال امانت و عنایت، بیان داشته، خلاصه‌ای از تفاسیر پیش از خود محسوب می‌گردد، از تفسیر ابن عطیه گرفته تا تفسیر ابو حیان، کشاف، ابو السعود، بیضاوی، فخر رازی و دیگران را، استفاده فراوان نموده است. ضمن نقل آنها نظر به نقادی نیز داشته است. بیش از همه از تفسیر فخر رازی بهره برده و احیانا بخشهایی از منقولات رازی را نقد کرده است، بویژه در مسائل فقهیه که آلوسی حنفی مذهب بوده است.(سایت ویکی فقهhttp://www.wikifeqh.ir)د: مفاتیح الغیب: تفسیر کبیر مهمترین و جامعترین اثر فخررازی و یکی از چند تفسیر مهم و برجسته قرآن کریم به زبان عربی است.این کتاب به سبب حجم بسیارش به تفسیر کبیر مشهور شده ولی نام اصلی آن مفاتیح الغیب است. او تفسیر هر سوره را با ذکر نام آن، محل نزول، تعداد آیات و اقوال مربوط به آن آغاز کرده، سپس با ذکر یک یا دو یا چند آیه از آن سوره، توضیح کوتاهی درباره مناسبت آن‌ها با آیات قبلی داده است.این ویژگی از امتیازات بارز این تفسیر است. تفسیر کبیر را از نظر روش، در شمار تفاسیر عقلی و کلامی آورده‌اند.

  • امین کریمی