رزق کریم

معارف قرآن کریم،تفسیر وعلوم قرآنی

رزق کریم

معارف قرآن کریم،تفسیر وعلوم قرآنی

رزق کریم

فَالَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ ﴿الحج‏، 50﴾
پس کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، آمرزش و رزقی نیکو برای آنهاست.

رزق کریم یک عنوان قرآنی است.که خداوند متعال در قرآن کریم در 5مورد از این عنوان استفاده می کند.همانطور که در ایه بالا آمده است.رزق کریم جایزه ای است که خداوند به بندگانی که ایمان بیاورند وعمل صالح انجام بدهندعطا می کند.
امیدواریم که درسایه این ذکر شریف بتوانیم معارف قران وعترت را منتشر بسازیم.وجزو خدمتگذاران به قران وعترت نام ما ثبت گردد.تا روز قیامت در پیشگاه قرآن وعترت مهجور نباشیم.

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

صفات اخلاقی حضرت فاطمه زهرا در قرآن کریم(3)

امین کریمی | جمعه, ۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۰۶:۱۵ ق.ظ

خوف از خداوند و قیامت

بیان مسئله

خوف به معناى ترس و انتظار چیزى ناخوشایند به‏ واسطه علایم ظنّى یا علمى است.[1]

و از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله رسیده است که فرمود:

رأس الحکمة مخافة اللّه.

رأس حکمت خوف از خدا است.

خوف عبارت است از تألّم و سوزش قلب به سبب تصور امرى ناخوشایند که انتظار مى‏رود در آینده به انسان وارد بشود. خوف نیز از سه عنصر علم و حال و عمل تنظیم مى‏شود .منظور از علم، آگاهى و اطلاع از چیزى است که سبب وقوع آن امر ناخوشایند است. مثلا کسى که در حقّ سلطانى جنایتى کرده و در دست او گرفتار شده از طرفى خوف کشته شدن دارد، و از جانبى احتمال عفو و رهائى مى‏دهد. خوف او ناشى از آن است که جنایت خویش را بسى بزرگ مى‏بیند، و مى‏داند که شاه شخصا انسانى غضب آلوده و انتقامجوست، و خود را مى‏نگرد که هیچ حسنه‏اى ندارد که بتواند اثر جنایتش را محو کند. این شخص چون مى‏داند که مجموعه این عوامل به مرگ او منتهى مى‏شود قلبش قرین درد و رنج مى‏گردد، و این حالت همان خوف است.

خوف از خدا گاهى به سبب شناخت خدا و صفات او، و گاهى به علّت کثرت جنایت و ارتکاب معاصى، و گاهى به سبب همه این‏ها به اضافه شناخت عیوب نفس و جلال پروردگار مى‏باشد. پس کسى بیشتر از خدا مى‏ترسد که خدا را بهتر شناخته است و لذا نبى اکرم صلى اللّه علیه و آله و سلّم مى‏فرماید: من بیش از همه شما از خدا خوف دارم .[2]

 

  • امین کریمی

صفات اخلاقی حضرت فاطمه زهرا در قرآن کریم(2)

امین کریمی | يكشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۰۲:۵۱ ق.ظ

ویژگی های درونی

 

اخلاص

بیان مسئله:

یکی از ویژگیهای انسان های برتربه عنوان یک فضیلت بزرگ و زیر بنائی برای سایر فضائل ، اخلاص است. خداوند پیامبران بزرگ خویش را با این صفت در قرآن کریم ستوده است . وَ اُذْکُرْ فِی اَلْکِتابِ مُوسى إِنَّهُ کانَ مُخْلَصاً وَ کانَ رَسُولاً نَبِیًّا ترجمه : و در این کتاب، [سرگذشتِ] موسی را یاد کن، بی تردید او انسانی خالص شده و فرستاده ای پیامبر بود. [1]   

یکی از ویژگیهائی که خداوند متعال در قرآن کریم در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها مورد اشاره قرار داده است ، فضیلت  اخلاص می باشد. در تعریف اخلاص گفته شده است:اخلاص پاک کردن نیّت از شرک و ریا است‏. [2]اخلاص سرّى است الهى که تنها در قلب بندگان محبوب الهى قرار مى‏گیرد.[3]

 

آیه

وَ یُطْعِمُونَ اَلطَّعٰامَ عَلىٰ حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً ، إِنَّمٰا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اَللّٰهِ لاٰ نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزٰاءً وَ لاٰ شُکُوراً  ﴿الإنسان‏8-9﴾

دلالت آیه

نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اَللّهِ

مجموع آیه شریفه در مورد اطعام اهل بیت علیهم السلام می باشد که فاطمه زهرا سلام الله علیها یکی از این افراد می باشد.چنانکه در شان نزول این آیه شریفه وارد شده است. فی مجمع البیان قد روى الخاص و العام‏ أن الآیات من هذه السورة و هی قوله: إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ‏ الى قوله: و کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً نزلت فی على و فاطمةو الحسن و الحسین علیهم السلام و جاریة لهم تسمى فضة.[4]

 محل دلالت آیه بر اخلاص فاطمه سلام الله علیها این فراز نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اَللّهِ است.که خداوند این اطعام را به عنوان یک عمل خالص که فقط به خاطر خداوند انجام شده است. وهیچ شائبه غیر الهی در آن راه نداشته است.معرفی می کند.چنانکه صاحب مجمع البیان می فرماید: إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ أی لطلب رضا الله خالصا لله مخلصا من الریاء و طلب الجزاء و هو قوله‏ «لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً» و المراد لا نطلب بهذا الطعام مکافاة عاجلة و لا نرید أن تشکرونا علیه عند الخلق بل فعلناه لله‏ . [5]

فخر رازی هم می گوید با توجه به ادامه آیه که می فرماید: لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً هر احتمالی را در قصد ونیت اینها که اخلاص محض نباشد رد می کند.[6]

علامه طباطبائی هم می فرماید: معنى کون العمل لوجه الله على هذا کون الغایة فی العمل هی الاستفاضة من رحمة الله و طلب مرضاته بالاقتصار على ذلک و الإعراض عما عند غیره من الجزاء المطلوب، و لذا ذیلوا قولهم:«إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ‏» بقولهم «لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً».[7]



[1] مریم‏، 51

[2] نقطه‏هاى‏آغازدراخلاق‏عملى ص :  411

[3] مجمع‏البیان، ج 1- 2، ص 409.منقول از فرهنگ قرآن ج‏2 ص451    

[4] تفسیر نور الثقلین، ج‏5، ص: 470

[5] مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج‏10، ص: 617

[6] مفاتیح الغیب    ج‏30    748    

[7] المیزان فى تفسیر القرآن    ج‏20    127    

  • امین کریمی

صفات اخلاقی حضرت فاطمه زهرا در قرآن کریم(1)

امین کریمی | دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۰۶:۳۸ ق.ظ
مقدمه حضرت فاطمه سلام الله علیها که جزو عترت طاهرین است.با توجه به حدیث شریف ثقلین ارتباطی ناگسستنی و به هم پیوسته با قرآن کریم دارد.قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع‏ دَعَا رَسُولُ اللَّهِ أَصْحَابَهُ بِمِنًى فَقَالَ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی تَارِکٌ‏ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ‏ أَمَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی فَإِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ الحدیث‏[1]. با توجه به روایات و نقل های تاریخی که درمورد بسیاری از آیات به دست ما رسیده است. متوجه می شویم.شان و سبب نزول وبسیاری از آیات از باب جری و تطبیق در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد.از جمله شان نزول  سوره کوثر در بیان عظمت و بزرگی ایشان می باشد. بررسی فضایل و ویژگی های ایشان در قرآن کریم تحقیق خیلی گسترده و کاملی را می طلبد.هر چند که در این مورد کتابهای نوشته و به این موضوع با اهمیت پرداخته شده است. اما آنچه در این مقاله کوشیده شده است که مورد بررسی قرار بگیرد،برخی از و یژگی های اخلاقی آن بانوی بزرگوار می باشد که عمدتا آیات مرتبط با آن در سوره مبارکه انسان می باشد.که بر طبق روایات در مورد خانواده امیر المومنین و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نازل شده است. در این تحقیق کوشش شده است فضایل و ویژگی های اخلاقی حضرت فاطمه س در دو بعد درونی و بیرونی تبیین شود.ابتدا موضوع مورد بحث و اهمیت آن از دیدگاه معارف اسلامی مشخص سپس آیات دال بر موضوع معرفی و سپس به بررسی آیه یا آیات مورد اشاره از دیدگاه مفسرین شیعه و سنی در ذیل هر موضوع پرداخته شده است. [1] بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم ؛ ج‏1 ؛ ص413
  • امین کریمی